STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO W OSTROWĄŻU
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Ostrowążu jest publiczną szkołą podstawową, działającą na podstawie Ustawy o systemie oświaty oraz Statutu szkoły.
2. Siedziba szkoły jest w miejscowości Ostrowąż, budynek nr 21.
3. Szkoła posługuje się pieczęcią urzędową.
§ 2
1. Organem prowadzącym placówkę jest Burmistrz Miasta i Gminy Ślesin.
2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolskie Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
§ 3
1. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są zgodnie ze szkolnymi planami nauczania.
2. Do szkoły uczęszczają dzieci mieszkające w obwodzie szkoły tj.: w miejscowościach Biskupie, Ostrowąż, Marianowo, Szyszynek (część).
3. Szkoła może przyjąć uczniów spoza swojego obwodu.
4. Nauka w szkole trwa 6 lat.
5. W szkole prowadzony jest oddział przedszkolny dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich.
6. W szczególnych przypadkach do oddziału przedszkolnego mogą być przyjmowane dzieci młodsze.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 1
1. W realizacji swoich celów i zadań szkoła przestrzega zasad zapisanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Deklaracji Praw Człowieka oraz Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka.
2. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, zwanej dalej „Ustawą” oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w szczególności:
a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
b) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w Ustawie, stosownie do warunków i wieku uczniów,
c) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły,
d) pełni funkcję kompensacyjną i kulturotwórczą.
3. Działania szkoły skupiają się na trzech obszarach: dydaktyce, wychowaniu i opiece.
4. W zakresie dydaktyki działania szkoły obejmują:
a) przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów;
b) zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
c) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie;
d) umożliwianie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do testu szóstoklasisty
5. W zakresie wychowania działania szkoły obejmują:
a) kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizowaniu zasad określonych w Ustawie o systemie oświaty, stosownie do warunków szkoły,
b) rozwijanie u wychowanków poczucia tożsamości narodowej, odpowiedzialności i tolerancji,
c) przygotowywania uczniów do właściwego funkcjonowania w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej, życia w rodzinie, społeczności lokalnej, ojczyźnie, Europie i świecie,
d) kształtowania kompetencji umożliwiających uczniom aktywne funkcjonowanie w środowisku kulturalno-przyrodniczym,
e) wspomaganie rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i zdrowotnego ucznia
6. Szczegółowe działania zapisane są w Szkolnym Programie Wychowawczym, stanowiącym załącznik do Statutu.
7. W zakresie opieki działania szkoły obejmują:
a) udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
b) organizowanie w miarę możliwości pomocy socjalnej,
c) organizowanie w miarę możliwości pomocy w zakresie ochrony zdrowia uczniów.
§ 2
1. Szkoła realizuje wymienione cele i zadania w następujący sposób:
a) wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie szkolnym objęte są obowiązkiem szkolnym;
b) szkoła zatrudnia nauczycieli dobrze przygotowanych do wykonywania zawodu i stara się pozyskać kadrę z najwyższymi kwalifikacjami;
c) nauczyciele realizują autorskie programy nauczania na bazie podstaw programowych opracowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, dostosowując treści i metody do możliwości uczniów;
d) szkoła wychowuje i przygotowuje uczniów do wypełniania obowiązków świadomych obywateli poprzez organizowanie apeli, uroczystości szkolnych i klasowych, w czasie których wpaja się miłość do Ojczyzny, poszanowanie Konstytucji RP, godła i symboli narodowych, oraz umożliwia sie poznanie przeszłości i teraźniejszości kraju, budzi sie szacunek do tradycji narodowych;
e) szkoła przygotowuje do życia w społeczeństwie i poszanowania prawa poprzez zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia oraz respektowanie ich zarówno przez uczniów jak i nauczycieli;
f) szkoła wychowuje przez pracę, kształtując szacunek dla niej poprzez angażowanie uczniów do prac porządkowych w salach lekcyjnych i otoczeniu szkoły oraz prostych napraw sprzętu szkolnego;
g) wychowawcy klasowi organizują życie klasy, starając się wyrabiać u uczniów pozytywne cechy charakteru, jak: uczciwość, samodzielność, wytrwałość, obowiązkowość, wrażliwość, życzliwość, prawdomówność i tolerancję;
h) szkoła organizuje zajęcia wyrównawcze dla uczniów mających trudności w nauce;
i) w celu podtrzymania poczucia tożsamości religijnej szkoła organizuje naukę religii zgodnie z odrębnymi przepisami;
j) szkoła umożliwia uczniom niepełnosprawnym pełną integrację z dziećmi zdrowymi, starając się zapewnić im szeroką pomoc;
k) szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, organizując koła przedmiotowe i koła zainteresowań w miarę możliwości i potrzeb uczniów: nauczyciele stawiają większe wymagania uczniom najzdolniejszym, zachęcając ich do poszerzania wiedzy poprzez wskazaną literaturę;
l) szkoła rozwija sprawność fizyczną, kształtuje nawyki uprawiania sportu, turystyki i innych form aktywnego wypoczynku, organizując zajęcia szkolnego koła sportowego, wycieczki rowerowe i krajoznawczo-turystyczne oraz umożliwia uczniom udział w rozgrywkach sportowych;
m) szkoła włącza uczniów do działań służących ochronie przyrody, uświadamia rolę i zadania człowieka w kształtowaniu środowiska poprzez udział w zalesianiu, budowę karmników dla ptaków oraz organizowanie prac porządkowych; nauczyciele wykorzystują treści programów nauczania do wpojenia uczniom zasad harmonijnego współżycia człowieka z przyrodą;
n) szkoła przygotowuje uczniów do aktywnego i twórczego uczestnictwa w kulturze poprzez kształtowanie zainteresowań literaturą piękną, organizowanie konkursów czytelniczych, wyjazdów do kina, teatru, muzeum, projekcję filmów, upowszechniając w ten sposób dorobek literatury i kultury narodowej i światowej;
o) szkoła dba o prawidłową higienę i zdrowie uczniów, ściśle wykorzystując wnioski wynikające z bilansów zdrowia do działań profilaktycznych i korekcyjnych oraz wychowawczych i opiekuńczych, wprowadzając prawidłową organizację pracy uczniów zgodnie z zasadami higieny, organizując przeglądy czystości pomieszczeń i higieny osobistej uczniów, włączając dzieci do współodpowiedzialności za utrzymanie higieny, ładu i porządku w szkole;
p) szkoła przeciwdziała niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji, popularyzując wśród uczniów i rodziców wiedzę z zakresu potrzeb psychicznych dzieci i młodzieży, poznając warunki życia uczniów, zwracając szczególną uwagę na dzieci ze środowisk zagrożonych, przestrzegając zakazu palenia papierosów i spożywania alkoholu na terenie szkoły.
§ 3
Do realizacji zadań statutowych szkoła posiada: 7 sal lekcyjnych, pracownię komputerową, salę gimnastyczną, bibliotekę.
§ 4
Zadania szkoły wynikające z przepisów bhp (rozporządzenie MENiS z dnia 17 sierpnia 1992 r. Dz. U. z 1992 r. Nr 65, poz. 331 z późn. zm.)
1. Podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia.
2. Nauczyciel jest zobowiązany prowadzić zajęcia obowiązkowe, pozalekcyjne i inne organizowane przez szkołę zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp (punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć).
3. Niedopuszczalne jest pozostawianie uczniów podczas zajęć bez opieki.
4. Przed lekcjami i podczas przerw pełnione są dyżury nauczycieli.
5. Harmonogram dyżurów (nazwiska nauczycieli, czas pełnienia dyżurów oraz miejsce pełnienia dyżuru) wywieszony jest w pokoju nauczycielskim.
6. Wychowawca klasy zobowiązany jest do zapoznania uczniów z przepisami i zwyczajami panującymi w szkole.
7. Szczególną opieką wychowawca klasy otacza uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządu ruchu i innymi dysfunkcjami.
Rozdział III
Oddział przedszkolny
§ 1
Organizacja oddziału przedszkolnego
1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.
2. Liczba dzieci w jednym oddziale nie może przekraczać 25 wychowanków.
3. Oddział przedszkolny funkcjonuje w dni robocze, od poniedziałku do piątku, przez 5 godzin dziennie.
4. Godzina zajęć w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut.
5. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych jest dostosowany do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci i wynosi około 30 minut.
6. Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez wychowawcę.
7. Na podstawie ramowego rozkładu dnia wychowawca ustala szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
8. Ramowy rozkład dnia określa godziny:
a) schodzenia i rozchodzenia się dzieci,
b) posiłków,
c) zajęć, spacerów i zajęć dodatkowych.
9. Ramowy rozkład dnia może być modyfikowany w zależności od pory roku i potrzeb rodziców.
10. Sposób dokumentowania zajęć określają odrębne przepisy.
11. Na życzenie rodziców szkoła może organizować inne zajęcia dodatkowe.
12. Czas trwania zajęć dodatkowych wynosi 30 minut.
13. Oddział przedszkolny realizuje program wychowania przedszkolnego zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
14. Dzieci są przyprowadzane i odbierane przez rodziców, prawnych opiekunów lub opiekuna dowozu.
15. Dzieci mogą być również odbierane przez inne osoby zapewniające bezpieczeństwo dziecku upoważnione pisemnie przez rodziców lub prawnych opiekunów.
16. Dzieci nie wydaje się osobom będącym pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających. W takich przypadkach wychowawca powiadamia o tym fakcie drugiego rodzica.
17. O godzinach przyprowadzania i odbierania dzieci rodzice są informowani na początku roku szkolnego.
18. Rodzice zobowiązani są przestrzegać godzin przyprowadzania i odbierania dzieci.
§ 2
Rekrutacja
1. Do oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci w wieku 5 i 6 lat.
2. W szczególnych przypadkach do oddziału przedszkolnego mogą być przyjmowane dzieci młodsze.
3. W pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci:
a) matek lub ojców samotnie je wychowujących,
b) matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji,
c) umieszczone w rodzinach zastępczych,
d) obojga rodziców pracujących,
4. W dalszej kolejności dzieci według daty złożenia podania o przyjęcie.
5. Warunkiem przyjęcia dziecka do oddziału przedszkolnego jest złożenie karty zgłoszenia dziecka do 30 kwietnia danego roku. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przyjmowanie dzieci w każdym czasie.
§ 3
Cele i zadania oddziału przedszkolnego
1. Oddział przedszkolny realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
2. Celem oddziału przedszkolnego jest:
a) zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki nad dziećmi w czasie pobytu w szkole,
b) stymulowanie rozwoju wychowanków,
c) kształtowanie i rozwijanie aktywności dzieci wobec siebie, innych ludzi i otaczającego świata,
d) przestrzeganie obowiązujących przepisów,
e) współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, zapewnienie w miarę potrzeb konsultacji i pomocy specjalistycznej,
f) współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
g) przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej.
§ 4
Prawa i obowiązki wychowanka
1. Dziecko w oddziale przedszkolnym ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, przepisów oświatowych oraz Statutu szkoły.
2. Dziecko ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i dydaktycznego,
b) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
c) poszanowania godności osobistej,
d) poszanowania jego własności.
3. Wychowanek ma obowiązek:
a) szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów,
b) po zakończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy,
c) zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy,
d) być posłusznym poleceniom wychowawcy,
e) nie oddalać się od grupy